08 augusti 2014

Görans studiegrupp

Från vänster holländsk dam som talade rätt svårförståelig tyska
David Peter från Indien. Jobbade som katolsk präst i Tyskland sedan sex månader. Han hade glömt bort sin engelska och ännu inte lärt sig så bra tyska...
Oliver var protestantisk präst i Tyskland med många kloka ord.
Hans från Holland. Vi sågs även på kör-repetitionerna.
Hans fru Anne-Lise sa inte så mycket på mötena
Göran
Klaus var från östra delen av Tyskland och hade inte lärt sig engelska utan fick läsa ryska när han gick i skolan. Han var så lycklig att få vara med. Om inte muren fallit hade han aldrig kunnat komma hit.
Evelyn på knä hade det nog ganska jobbigt hemma och var glad att få vara här.
Från början pratade vi engelska och Oliver fick översätta till tyska till Klaus. Efter några dagar erbjöd jag mig att de fick prata tyska och jag pratade engelska. Då höjdes nivån flera våningar och snacket blev bättre. Kul för mig att öva in skol-tyska. Förstod mer än jag vågade tro.

Inga kommentarer: