04 maj 2014

Raksta

Efter att ha lämnat Solberga anslöt jag mig till Pilgrimsleden runt Albysjön. Högt uppe på berget har man en vidunderlig utsikt.
Här ser man Raksta-badet och den stora villan som ligger jättenära vägen precis i kurvan. Men förutom det ligger den fint vid vattenlinjen.

På den här bilden ser man faktiskt Tyresö View och vattentornet i Fårdala.

Uddby kraftstation. Ger faktiskt energi än idag vid ett av Albysjöns utlopp i havet.

Raksta-kiosken. Mycket charmigt ställe. Jag var "tvungen" att stödköpa en kaffe här. Då fick jag sitta och vila en stund. Sen kom det mera snö. Vid glasluckan fanns en liten trappstege så att barnen kunde se in och välja lösgodis. Precis som när jag var liten: "En sån, en sån. Hur mycket har jag kvar?" De hade faktiskt såna där sura tefat med nåt läskigt pulver i men jag ville inte köpa.

Raksta-badet.

Inga kommentarer: