11 oktober 2007

Trivia


Bafatt jag känner mig lite besviken att jag inte "vågar" publicera gamla klassfoton på http://www.facebook.com/profile.php?id=625808136 så får jag väl publicera sådant som jag inte behöver riskera att någon anklagar mig för att ta deras copyright eller bryta mot PUL http://sv.wikipedia.org/wiki/PUL genom att publicera gamla bilder av folk från sextio- och sjuttio-talen...

I det här fallet med gamla klassbilder känner jag mer oro för att publicera någon annans bild än att ev. bryta mot ngn PUL genom att publicera bilder. Kan ngn förklara vad som gäller? Om jag tar en bild på ngn, får jag inte publicera den då utan den personens medgivande ? Det jag tänker på är att skolan och fotbollsföreningar kräver föräldrarars underskrift för att lägga ut bilder på barnen på deras hemsidor.


Men tanken med att bilda grupper på Facebook från t.ex. en skola är väl att samla gemensamma minnen ? Passbilder är ju officiella, men skolbilder? Jag vet inte.


Det här är, åtminstone, ett av mina första brev. Min faster skickade en hälsning på min två-årsdag (1962 om jag räknat rätt) från Syd-Afrika där hon jobbade som sjuksköterska.


Ingen PUL och ingen copyright !


*Besviken*

Inga kommentarer: